Waarom?

Geen effect op de bloedsuikerspiegel

Erythritol heeft geen effect op de bloedsuikerspiegel. Gewone suiker en fruitsuikers uit vruchtensiroop hebben wel een heel groot effect op de bloedsuikerspiegel. Als je suiker eet, dan stijgt je bloedsuikerspiegel. Even later daalt deze weer. Schommelingen van de suikerspiegel zijn niet positief voor je lijf. Met een stabiele suikerspiegel voel je je meestal veel fitter en energieker. Een niet-stabiele suikerspiegel kan echter op de lange termijn voor allerlei gezondheidsklachten zorgen omdat diverse organen zeer zwaar belast worden door de schommelingen. Voor diabetes-patiënten is een stabiele suikerspiegel uiteraard van het grootste belang.

Vaak wordt ten onrechte gedacht dat pure siroop uit vruchten zonder toegevoegde suikers (zoals diksap) of vruchtensap (zoals appelsap of sinaasappelsap), heel gezond is. Maar deze dranken jagen de bloedsuikerspiegel net zo hard omhoog als gewone suiker. Alleen als het vruchtvlees er nog wel volledig in zit, zijn deze dranken gezond. Als je het sap drinkt met het vruchtvlees erbij, wordt de bloedsuikerspiegel namelijk veel minder verstoord. Daarom is het ook veel gezonder om een stuk fruit in zijn geheel op te eten, inclusief het vruchtvlees dus, in plaats van alleen het sap eruit te persen en op te drinken.

Geen schade aan je organen

Op de korte termijn merkt je lichaam misschien niet zoveel van een hoge suiker-inname. Maar op de lange termijn is veel suiker eten wel degelijk schadelijk voor je lijf. Je alvleesklier moet steeds hard aan de slag om alle suiker te verwerken. Dit orgaan moet steeds alle suiker ‘compenseren’ met insuline aanmaken. Hoe meer suiker je eet, hoe harder je alvleesklier insuline moet produceren. Na het eten van suiker schiet je bloedsuikerspiegel omhoog, maar de insuline brengt je bloedsuikerspiegel weer naar een normaal (gezond) niveau. Op de lange termijn kun je hiermee je alvleesklier maar ook andere aanverwante organen enorm mee uitputten waardoor ze niet meer goed werken. Zo kun je bijvoorbeeld diabetes type 2 (suikerziekte) krijgen. En daar kom je wellicht niet of heel erg moeilijk weer vanaf. Suiker wordt vaak een sluipmoordenaar genoemd omdat de schade niet op de korte termijn opvalt maar pas op de langere termijn duidelijk wordt.

Geen calorieën

Erythritol bevat geen calorieën, dus het past prima in een gezond en/of suikervrij dieet. Je wordt er dus ook niet dik van. Op overgewicht en obesitas zit niemand te wachten, maar toch treft het helaas velen.

Antioxidant

Erythritol werkt als een antioxidant. Antioxidanten uit natuurlijke voeding neutraliseren de effecten van vrije radicalen. En laat die vrije radicalen nou de belangrijkste aanjagers zijn van het verouderen en van het in gang zetten van de meeste ziekteprocessen. Bovendien kan het consumeren van antioxidanten helpen bij het voorkomen van diabetes en heeft het een gunstig effect op de bloedvaten van diabetes-patiënten.

Goed voor je tanden

Erythritol veroorzaakt geen plak op je tanden en daarmee ook geen gaatjes. Dit in tegenstelling tot gewone suiker. Het consumeren van suiker geeft een grote kans op gaatjes. Zie ook: www.diatesfonds.nl.

Gezonder dan andere zoetstoffen

Veel doorgaans gebruikte zoetstoffen in de voedingsindustrie hebben vaak een nogal laxerend effect. Denk bijvoorbeeld aan Xylitol, Maltitol of Sorbitol. Je kunt er maar weinig van consumeren zonder last te krijgen van een opgeblazen gevoel, winderigheid en diarree. Bij Erythritol is dit effect vele malen kleiner. Bovendien zouden veel gebruikte zoetstoffen mogelijk kankerverwekkend zijn. Vast staat dat veel zoetstoffen voor schade aan je maag en darmen kan zorgen. Bij Erythritol is van dit alles geen sprake.

Daarnaast hebben jagen sommige veelgebruikte zoetstoffen (bijvoorbeeld Maltodextrine en Maltose) de bloedsuikerspiegel net zo hard of zelfs sneller omhoog dan gewone suiker (glucose/fructose).

Waarom is suiker toch zo aantrekkelijk?

Ons lijf is nog altijd geprogrammeerd voor de omstandigheden van ongeveer 10.000 jaar geleden. Dat betekent dat we automatisch zoete en vette dingen willen eten als we ze tegenkomen. In de oertijd was dat handig: zoet en vet eten bevat vaak veel calorieën. Op die manier konden we reserves aanleggen en stierven we niet van de honger in tijden waarin we weinig eten vonden in de natuur. Die vlieger gaat nu natuurlijk niet meer op, maar we zitten wel met deze ‘onweerstaanbare’ eigenschap opgescheept. Veel eten, en met name vet en zoet eten is dus een natuurlijke reactie op een onnatuurlijke omgeving (waarin eten overal en altijd beschikbaar is zonder dat je daar moeite voor hoeft te doen). Natuurlijk weten we allemaal best hoeveel eten, en welk eten we eigenlijk nodig hebben. Maar slechts weinigen zijn bedeeld met het vermogen om ook daadwerkelijk extra en overbodige calorieën te laten staan. De meeste mensen kost het helaas extreem veel moeite om gezond te eten.

Uitgebreide informatie over suiker, voeding en gezondheid

Als je meer over dit onderwerp wilt lezen, dan raad ik de volgende boeken aan:

  • Oermens 2.0, Oude genen in nieuwe tijden. Door Mikkel Hofstee. 2018.
  • Mismatch, Hoe we dagelijks worden misleid door ons oeroude brein. Door Ronald Giphart en Mark van Vugt. 2016.
  • Darwin in de supermarkt, Of hoe de evolutie ons gedrag dagelijks beïnvloedt. Door Mark Nelissen. 2011.
  • The story of the human body, Evolution, Health & Disease. Door Daniel Lieberman. 2013.

De bovenste drie boeken zijn heel vlot en onderhoudend geschreven. Het laatste boek gaat diepgaand in op de medische en fysieke aspecten van ons lichaam.

Ook erg leuk en onderhoudend om te lezen:

  • Steeds leuker, Schrap de ellende en ontdek de korte route naar een leuker leven. Door Jelle Hermus.
  • Ikigai, De Japanse geheimen voor een lang, gezond en gelukkig leven. Door Francesc Miralles en Hector Garcia.

Wetenschappelijk bewijs

Heel veel wetenschappers hebben al bewezen dat suiker heel slecht is voor je lichaam en dat gezonde voeding en een gezonde leefstijl bijdragen aan je welzijn en fitheid.

Op de website van Leef Puur Natuur vind je een prima overzicht van alle suiker-gerelateerde gezondheidsproblemen: https://www.leefpuurnatuur.nl/wetenschappelijke-onderzoeken-over-suiker/. Als je op de vermelde bronnen klikt, dan kom je bij de wetenschappelijk onderbouwde onderzoeken. Hieronder staat ook een aantal wetenschappelijke publicaties vermeld:

Tot slot

Deze limonade past in een gezond dieet en bij een gezonde leefstijl. Consumptie leidt echter niet direct tot gewichtsverlies, maar kan hierbij zeker helpen. Indien je hulp nodig hebt bij het vinden van een gezonde leefstijl, raden wij aan contact op te nemen met een professional (bijvoorbeeld een gediplomeerd diëtist).

Bekijk hier het aanbod

online gezonde limonade